Αναζήτηση / Search

  
Νευροεπιστήμες - 20. Άλλες βιβλιογραφικές πηγές και ευχαριστίες
Νευροεπιστήμες - 20. Άλλες βιβλιογραφικές πηγές και ευχαριστίες
Νευροεπιστήμες - 20. Άλλες βιβλιογραφικές πηγές και ευχαριστίες
Νευροεπιστήμες - 20. Άλλες βιβλιογραφικές πηγές και ευχαριστίες
Νευροεπιστήμες - 20. Άλλες βιβλιογραφικές πηγές και ευχαριστίες
Νευροεπιστήμες - 20. Άλλες βιβλιογραφικές πηγές και ευχαριστίες
Νευροεπιστήμες - 20. Άλλες βιβλιογραφικές πηγές και ευχαριστίες

 

 

 

 

Περιεχόμενα/Contents

Νευροεπιστήμες: Οι επιστήμες του εγκεφάλου
• Εισαγωγή
• 1. Νευρικό σύστημα
• 2. Νευρώνες και δυναμικό ενέργειας
• 3. Χημικοί μεταφορείς σήματος
• 4. Φάρμακα και εγκέφαλος
• 5. Αφή και πόνος
• 6. Όραση
• 7. Κίνηση
• 8. Ανάπτυξη του νευρικού συστήματος
• 9. Δυσλεξία
• 10. Πλαστικότητα
• 11. Μάθηση και μνήμη
• 12. Στρες
• 13. Το ανοσοποιητικό σύστημα
• 14. Ύπνος
• 15. Εγκεφαλική απεικόνιση
• 16. Νευρωνικά δίκτυα και τεχνητοί εγκέφαλοι
• 17. Όταν κάτι πάει στραβά
• 18. Νευροηθική
• 19. Εκπαίδευση και επαγγελματικός προσανατολισμός
• 20. Άλλες βιβλιογραφικές πηγές και ευχαριστίες

 

Είμαστε υπόχρεοι σε πολλούς ανθρώπους που συνέβαλαν στη συγγραφή του κειμένου και τη εικονογράφηση του μικρού αυτού βιβλίου. Ελπίζουμε η λίστα που ακολουθεί να τους περιλαμβάνει όλους και ζητούμε συγγνώμη από όσους μας βοήθησαν αλλά τα ονόματά τους μας διέφυγαν.

Εικονογράφηση: Maddelena Miele και Robert Filipkowski. Εικονογράφηση μπροστινού εξώφυλλου: Peter Brophy, Beverley Clark, Michael Hausser, David Linden, Richard Ribchester. Εσωτερικό μπροστινό εξώφυλλο: Peter Somogyi, Elaine Snell, Lisa Cokayne-Naylor. Κεφ 1 (Το Νευρικό Σύστημα): Marina Bentivoglio, Nobel Forum. Κεφ 2 (Το δυναμικό ενέργειας): Tobias Bonhoeffer, Peter Brophy, Eric Kandel, Nobel Forum. Κεφ 3 (Χημικοί Διαβιβαστές): Marianne Fillenz, Κεφ 4 (Φάρμακα και εγκέφαλος): Leslie Iversen. Κεφ 5 (Αφή και Πόνος): Susan Fleetwood-Walker, Han Jiesheng, Donald Price. Κεφ 6 (Όραση): Colin Blakemore, Andy Doherty, Bill Newsome, Andrew Parker. Κεφ 7 (Κίνηση): Beverley Clark, Tom Gillingwater, Michael Hausser, Chris Miall, Richard Ribchester, Wolfram Schultz. Κεφ 8 (Η ανάπτυξη του νευρικού συστήματος): Andrew Lumsden. Κεφ 9 (Δυσλεξία): John Stein. Κεφ 10 (Νευρωνική Πλαστικότητα): Graham Collingridge, Andrew Doherty; Kathy Sykes.Κεφ 11 (Μάθηση και Μνήμη): Ted Berger, Livia de Hoz, Graham Hitch, Eleanor Maguire, Andrew Doherty, Leslie Ungerleider, Fareneh Vargha-Khadem. Κεφ 12 (Άγχος): Jonathan Seckl. Κεφ 13: (Εγκέφαλος και Ανοσοποιητικό Σύστημα): Nancy Rothwell. Κεφ 14 (Ύπνος και Ρυθμοί): Anthony Harmar. Κεφ 15 (Εγκεφαλική απεικόνιση): Mark Bastin, Richard Frackowiak, Nikos Logothetis, Eleanor Maguire, Lindsay Murray, Elisabeth Rounis, Semir Zeki. Κεφ 16 (Νευρωνικά Δίκτυα και Τεχνητοί Εγκέφαλοι): Rodney Douglas, Gerry Edelman, Jeff Krichmar, Kevan Martin. Κεφ 17 (Όταν κάτι πάει στραβά): Malcolm Macleod, Eve Johnstone, Walter Muir, David Porteous, Ian Reid. Κεφ 18 (Νευροηθική): Colin Blakemore, Kenneth Boyd, Stephen Rose, William Saffire. Κεφ 19 (Επαγγελματική Κατοχύρωση) Yvonne Allen (BNA), Victoria Gill και η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Νευροεπιστημών, καθηγήτρια Βιολογίας κ. Φωτεινή Στυλιανοπούλου.

Εικονογράφηση εσωτερικού οπισθόφυλλου: Eric Kandel (για το απόσπασμα του Ιπποκράτη), Richard Morris. Εικονογράφηση και κείμενο οπισθόφυλλου: Jennifer Altman, David Concar; Spike Gerrell.

Η Βρετανική Εταιρεία Νευροεπιστημών είναι μία μη κερδοσκοπική εταιρεία και έχει καταχωρηθεί ως εταιρεία αγαθοεργιών με  No. 264450. Ο συντονιστής για τη διεθνή μετάφραση είναι ο Dr Duncan Banks (d.banks@open.ac.uk), The Open University, UK (BNA website manager).

Περισσότερο Διάβασμα

Υπάρχουν πολλά καταπληκτικά βιβλία για περισσότερο διάβασμα σχετικά με την επιστήμη και τις νευροεπιστήμες. Ακολουθεί ένας μικρός κατάλογος:

V.S. Ramachandran, (Sandra Blakeslee) Phantoms in the Brain: Human Nature and the Architecture of the Mind
Fourth Dimension Publications
(Paperback - 6 May, 1999) ISBN: 1857028953
A fascinating account of phantom-limb pain and related disorders of the nervous system.

Oliver Sacks, The Man Who Mistook His Wife for a Hat (Picador)
Picador
(Paperback - 7 November, 1986) ISBN: 0330294911
An amusing and well-written account of the effects of brain damage on the mind.

Jean-Dominique Bauby, The Diving-bell and the Butterfly
Fourth Estate
(Paperback - 7 May, 2002) ISBN: 0007139845
A very personal and moving account of the consequences of a stroke.

Richard P. Feynman, Surely You’re Joking, Mr Feynman: Adventures of a Curious Character
Paperback
19 November, 1992 ISBN: 009917331X
Physicist, bongo-drum man, and all round polymath. A hero for all young scientists.

Nancy Rothwell, Who Wants to Be a Scientist?: Choosing Science as a Career
Smudge (Illustrator) Cambridge University Press
(Paperback - 19 September, 2002) ISBN: 0521520924
Sound practical advice on choosing science as a career.

Για την παραγγελία αντιγράφων ηλεκτρονικά: www.bna.org.uk/publications
Ταχυδρομικώς: The British Neuroscience Association, c/o: The Sherrington Buildings, Ashton Street, Liverpool
L68 3GE Telephone: 44 (0) 151 794 4943/5449  Fax: 44 (0) 794 5516/5517

«ΕΙΔΕΝΑΙ ΔΕ ΧΡΗ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΟΤΙ ΕΞ ΟΥΔΕΝΟΣ ΗΜΙΝ ΑΙ ΗΔΟΝΑΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΕΥΦΡΟΣΥΝΑΙ ΚΑΙ ΓΕΛΩΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑΙ 
Η EΝΤΕΥΘΕΝ [ΕΞ' ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ ] ΚΑΙ ΛΥΠΑΙ ΚΑΙ ΑΝΙΑΙ ΚΑΙ ΔΥΣΦΡΟΣΥΝΑΙ ΚΑΙ ΚΛΑΥΘΜΟΙ . ΚΑΙ ΤΟΥΤΟΝ ΦΡΟΝΕΟΜΕΝ ΜΑΛΙΣΤΑ ΚΑΙ ΒΛΕΠΟΜΕΝ ΚΑΙ ΑΚΟΥΟΜΕΝ 
ΚΑΙ ΔΙΑΓΙΝΩΣΚΟΜΕΝ»
Οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίζουν ότι από τον εγκέφαλο και μόνο από αυτόν, προέρχονται οι ηδονές που εκφράζονται με χαρά, γέλια και παιχνίδια, αλλά και οι λύπες, η ανία, η δυσθυμία και τα κλάματα. Με τη βοήθειά του μπορούμε να σκεφτόμαστε, να βλέπουμε, να ακούμε, ακόμα και να διακρίνουμε.

Ιπποκράτης - 5ος αιώνας π.Χ.

Οικονομική Υποστήριξη

Η τρέχουσα εργασία υποστηρίχθηκε από τις :British Neuroscience Association, Neurology & GI Centre of Excellence for Drug Discovery, τη GlaxoSmithKline και το Centre for Neuroscience του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου. Οι συγγραφείς ευχαριστούν τους ανωτέρω για τη γενναιόδωρη υποστήριξή τους.

Σχέδιο: Spike Gerrell. Κείμενο: Jennifer Altman και David Concar

Διεθνής Οργάνωση Έρευνας του Εγκεφάλου (Ιnternational Brain Research Organization) ­- IBRO

CDROM «Νευροεπιστήμες: Οι Επιστήμες του Εγκεφάλου»

Eισαγωγή

IBRO: Ποιοι είμαστε και τι κάνουμε;

Η Διεθνής Οργάνωση Έρευνας του Εγκεφάλου, IBRO, είναι ένα διεθνές δίκτυο οργανώσεων σχετικών με τις νευροεπιστήμες, που προάγει και στηρίζει την εκπαίδευση και την έρευνα στις νευροεπιστήμες παγκοσμίως. Κοινό ενδιαφέρον των μελών μας αποτελεί η μελέτη του εγκεφάλου. Κάποια από τα μέλη μας είναι ακαδημαϊκοί, άλλοι είναι ερευνητές που δουλεύουν σε ερευνητικά κέντρα ή σε βιομηχανίες. Όλοι έχουμε ένα κοινό στόχο, αυτόν της κατανόησης της λειτουργίας του εγκεφάλου. Μερικές φορές μελετάμε τις μεταβολές που συμβαίνουν, όταν κάτι πάει στραβά, με την ελπίδα να ανακαλύψουμε νέες θεραπευτικές προσεγγίσεις. Κάποια άλλα μέλη μας, κλινικοί ιατροί, παρακολουθούν ασθενείς με ψυχιατρικά νοσήματα και διαταραχές του εγκεφάλου. Επίσης πολλοί από μας είμαστε δάσκαλοι αλλά και μαθητές.

Η IBRO δραστηριοποιείται παγκοσμίως. Τα μέλη μας χωρίζονται σε έξι γεωγραφικές ομάδες. Πρωταρχικός στόχος μας είναι να στηρίξουμε νέους ανθρώπους που επιθυμούν να ακολουθήσουν σταδιοδρομία στην έρευνα του εγκεφάλου ή να γίνουν κλινικοί γιατροί που θα θεραπεύουν ψυχιατρικές διαταραχές. Οι έξι γεωγραφικές περιοχές είναι οι εξής:

Σε όλο τον κόσμο διοργανώνουμε Εργαστήρια και Σχολεία, στα οποία διδάσκουμε στους νέους για τον εγκέφαλο (νευροεπιστήμες) και τους δίνουμε την ευκαιρία να ασκηθούν πρακτικά στη μεθοδολογία της έρευνας. Χορηγούμε υποτροφίες σε πτυχιούχους και μεταδιδακτορικούς επιστήμονες, έτσι ώστε ικανοί νευροεπιστήμονες από αναπτυσσόμενες χώρες να μπορούν να ταξιδέψουν και να εργαστούν στα πιο διάσημα εργαστήρια του κόσμου. Βοηθούμε νέους ανθρώπους, που εκπαιδεύτηκαν από παγκοσμίου κύρους νευροεπιστήμονες, να επιστρέψουν στην πατρίδα τους και να ιδρύσουν εργαστήρια, όπου θα συνεχίσουν να μελετούν τις εγκεφαλικές διαταραχές που ενδιαφέρουν τους ίδιους και την κοινωνία στην οποία ζούν. Βοηθούμε τους επιστήμονες που επαναπατρίζονται να συνεχίσουν το έργο τους και να εξελιχθούν επαγγελματικά στην πατρίδα τους, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε προγράμματα ανταλλαγής εξοπλισμού (IBRO-Equip) και ελεύθερη πρόσβαση σε μία βάση δεδομένων με σχετικές γνώσεις και πληροφορίες (IBRO-Edu). Επίσης, βοηθούμε νέους ανθρώπους να παρακολουθήσουν διεθνή συνέδρια, στα οποία μπορούν να παρουσιάσουν και να συζητήσουν τα δικά τους ερευνητικά αποτελέσματα και να ενημερωθούν στις πρόσφατες εξελίξεις του τομέα τους. Τα μέλη της IBRO ελπίζουν ότι αυτές οι δραστηριότητες θα ενθαρρύνουν λαμπρούς νέους ανθρώπους από όλο τον κόσμο να ασχοληθούν με τις νευροεπιστήμες. Αυτή είναι η πιο σημαντική φιλοδοξία μας.

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος αποτελεί θεμελιώδες όργανο του σώματός μας καθώς το νευρικό σύστημα ελέγχει οτιδήποτε αντιλαμβανόμαστε, σκεφτόμαστε και πράττουμε. Ένας άνθρωπος χωρίς υγιή εγκέφαλο δε μπορεί να προσλάβει αξιόπιστες πληροφορίες για τη ζωή και να εκδηλώσει τις κατάλληλες σωματικές και συναισθηματικές απαντήσεις. Ο εγκέφαλος παραμένει ένα από τα λιγότερο κατανοητά όργανα του σώματός μας, παρότι οι διαταραχές του εγκεφάλου πλήττουν σχεδόν όλες τις οικογένειες. Τουλάχιστον ένας στους τέσσερις ανθρώπους θα υποφέρει από μία οξεία ή χρόνια εγκεφαλική διαταραχή σε κάποια περίοδο της ζωής του. Οι διαταραχές του εγκεφάλου επηρεάζουν την σχέση μας με τους άλλους ανθρώπους καθώς και τον τρόπο με τον οποίο δομείται το κοινωνικό και οικογενειακό μας περιβάλλον. Συχνά σε πολλούς ανθρώπους παρουσιάζεται προοδευτική εκφύλιση των νοητικών τους ικανοτήτων, που δημιουργεί την ανάγκη μακροχρόνιας φροντίδας και εμποδίζει τους πάσχοντες να συμβάλλουν κοινωνικά και οικονομικά στην οικογένειά τους.

Οι περιορισμένες γνώσεις μας σχετικά με τη λειτουργία του εγκεφάλου εμποδίζουν τη θεραπεία πολλών εγκεφαλικών διαταραχών και συχνά οι ασθενείς που υποφέρουν από αυτές στιγματίζονται κοινωνικά. Η Επιμόρφωση του Κοινού σχετικά με τον Εγκέφαλο μπορεί να βοηθήσει αυτούς τους ανθρώπους, τις οικογένειες τους και τη κοινωνία να αντιμετωπίσουν καλύτερα αυτές τις καταστάσεις και να βοηθηθούν. Δουλεύοντας κυρίως με μαθητές, ελπίζουμε ότι θα εμπνεύσουμε κάποιους να γίνουν οι μελλοντικοί νευροεπιστήμονες, που έχουμε τόσο μεγάλη ανάγκη.

Το CDROM «Νευροεπιστήμες: Οι Επιστήμες του Εγκεφάλου» αποτελεί τμήμα της προσπάθειας της IBRO για επιμόρφωση του κοινού. Περιλαμβάνει ένα μικρό βιβλίο που περιέχει μικρά κεφάλαια σε διάφορα θέματα που αφορούν τον εγκέφαλο. Η Βρετανική Εταιρία Νευροεπιστημών (British Neuroscience Association - BNA) και η Ευρωπαϊκή Φιλανθρωπική Εταιρία DANA για τον Εγκέφαλο (European Dana Alliance for the Brain -EDAB) ανέλαβαν το έργο και ανέθεσαν σε κορυφαίους νευροεπιστήμονες τη συγγραφή των κεφαλαίων του βιβλίου. Η IBRO ανέλαβε τη μετάφραση του βιβλίου σε περισσότερες από 20 γλώσσες. Επιθυμούμε να σας δώσουμε τη δυνατότητα να προάγετε περισσότερο τις γνώσεις του κοινού σχετικά με τον εγκέφαλο. Μπορείτε να αποθηκεύσετε στον υπολογιστή σας αυτά τα αρχεία, να εκτυπώσετε και να διανείμετε μέρος του υλικού ή ολόκληρο για να το χρησιμοποιήσετε σε οποιαδήποτε εκδήλωση που αφορά στη Γνώση του Εγκεφάλου. Μπορείτε, επίσης, να κάνετε αντίγραφα αυτού του CDROM. Δε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό το υλικό για προσωπικό όφελος.

Το έργο της μετάφρασης του υλικού με σκοπό την επιμόρφωση του κοινού ξεκίνησε το 2005. Δοκιμαστικά το βιβλίο μεταφράστηκε στα Μανδαρίνικα και στα Ισπανικά. Η επιλογή των μεταφραστών που εργάστηκαν εθελοντικά για τη μετάφραση στις υπόλοιπες γλώσσες έγινε το 2006. Η διαχείριση και η οργάνωση του προγράμματος έγινε από την κ. Esther Binns, Πρόεδρο της Επιτροπής της IBRO, για την Επιμόρφωση του Κοινού. Η Esther επιθυμεί να εκφράσει τις προσωπικές ευχαριστίες της στον Duncan Banks, μέλος της BNA και του Ανοιχτού Πανεπιστημίου της Μεγάλης Βρετανίας, για τη σημαντική βοήθεια και τις συμβουλές του. Χωρίς τον Duncan αυτές οι μεταφράσεις δε θα μπορούσαν να δημοσιευτούν.

ΗΙBRO της περιοχής σας: η δουλειά των επιμέρους επιτροπών

Επιτροπή Περιφέρειας Αφρικής (Africa Regional Committee -ARC)

Η ARC αποτελείται από νευροεπιστήμονες και κλινικούς που εργάζονται στην Αφρική. Κάποια μέλη μας εργάζονται στην Ευρώπη και στην Αμερική, αλλά είναι Αφρικανικής καταγωγής και τιμούν πολύ τις χώρες τους. Η Αφρική είναι η πιο φτωχή περιοχή της IBRO. Πολλοί πολίτες εξακολουθούν να μη λαμβάνουν επίσημη εκπαίδευση, πόσο μάλλον να έχουν τη δυνατότητα να πάνε στο πανεπιστήμιο και να διδαχτούν για τον εγκέφαλο.

Ωστόσο, στην Αφρική υπάρχουν κάποιοι εξαιρετικά προικισμένοι νέοι άνθρωποι. Υπάρχουν, επίσης, αρκετά πανεπιστήμια με καλό όνομα στις ιατρικές επιστήμες και στη βιολογία. Όταν δίδεται η δυνατότητα στους νέους Αφρικανούς να εκπαιδευτούν, την εκμεταλλεύονται στο έπακρο. Σημαντικό έργο των μαθητών αυτών είναι η εξέλιξη των νευροεπιστημών σε αυτή την περιοχή μέσα από τη μελέτη των εγκεφαλικών διαταραχών που προσβάλλουν τους ανθρώπους σε αυτήν την ήπειρο.

Τη δεκαετία του 1970, η IBRO ξεκίνησε την ανάπτυξη της έρευνας και της εκπαίδευσης στις νευροεπιστήμες στην Αφρική. Μία σειρά εργαστηρίων βοήθησε να εντοπιστούν τα προβλήματα και να διαμορφωθεί ένα σχέδιο ανάπτυξης. Αυτή η πρωτοβουλία σήμερα συνεχίζεται υπό την αιγίδα της ARC. Μία από τις σημαντικότερες επιτυχίες μας αποτελεί η ίδρυση της Αφρικανικής Εταιρίας Νευροεπιστημόνων (Society of Neuroscientists of Africa - SONA), η οποία από το 1993 και κάθε δύο χρόνια διοργανώνει ένα διεθνές συνέδριο νευροεπιστημών. Τα συνέδρια πραγματοποιήθηκαν σε όλη την Αφρική: Στο Ναϊρόμπι της Κένυας, Μαρακές του Μαρόκο, Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής, Ντακάρ της Σενεγάλης και Αμπούτζα της Νιγηρίας. Το συνέδριο είναι τόπος συνάντησης και συζήτησης για τους Αφρικανούς Νευροεπιστήμονες, οι οποίοι σπάνια έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν διεθνή συνέδρια νευροεπιστημών για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και να έρθουν σε επαφή με νευροεπιστήμονες εκτός της Αφρικής.

Από το 2001, η ARC διοργανώνει, εκ μέρους της IBRO, Σχολεία για τις Νευροεπιστήμες στην Αφρική, στα οποία προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές διδάσκονται και εκπαιδεύονται στην έρευνα στις νευροεπιστήμες. Αυτό το πρόγραμμα χαρακτηρίζεται από μεγάλη επιτυχία. Μέχρι στιγμής έχουν διοργανωθεί 14 σχολεία και έχουν συμμετάσχει 250 φοιτητές. Οι φοιτητές συνέχισαν για μεταπτυχιακές σπουδές στις νευροεπιστήμες στις ΗΠΑ, στον Καναδά και στη Σουηδία, ενώ έχουν επισκεφτεί και εργαστήρια στην Ιταλία, την Αυστραλία και τη Μεγάλη Βρετανία.

Η ARC υποστηρίζει και εθνικά συνέδρια νευροεπιστημών στην Αφρική βοηθώντας στη σύσταση εθνικών εταιριών για τις νευροεπιστήμες. Σήμερα υπάρχουν έξι Αφρικανικές Εταιρίες Νευροεπιστημών που εκπροσωπούνται στο Γενικό Συμβούλιο της IBRO (Μαροκινή Εταιρία νευροεπιστημών, Εταιρία Νευροεπιστημών της Κένυας, Εταιρία για την Προαγωγή των Νευροεπιστημών του Κονγκό, Εταιρία Νευροεπιστημών Νότιας Αφρικής, Νιγηριανή Εταιρία Νευροεπιστημών, Εταιρία Αφρικανών Νευροεπιστημόνων). Επίσης, ένας αριθμός Αφρικανών νευροεπιστημόνων συμμετέχουν στις επιτροπές της IBRO.

Η ARC επίσης βοηθά τους Αφρικανούς νευροεπιστήμονες να ταξιδέψουν για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους σε διεθνή συνέδρια. Με την πρωτοβουλία της Marina Bentivoglio, υπάρχει η Υποτροφία Levi-Montalcini, με την οποία υποστηρίζονται γυναίκες από την Αφρική, για να ακολουθήσουν ανώτερες σπουδές στην Αφρική ή στο εξωτερικό. Με την υποστήριξη της Επιτροπής της Περιφέρειας ΗΠΑ/Καναδά, Αφρικανοί φοιτητές παρακολούθησαν θερινά σχολεία στο Εργαστήριο Θαλάσσιας Βιολογίας, στο Εργαστήριο Woods Hole και στο Cold Spring Harbor.

Ο Raj Kalaria είναι Πρόεδρος της Επιτροπής Κρατών της Αφρικής. Αυτό το βιβλίο και το CDROM μεταφράστηκαν στα Αραβικά, στα Φαρσί, στα Γαλλικά και στα Σουαχίλι μετά από παράκληση κάποιων μελών μας στην Αφρική.

Επιτροπή Περιφέρειας Ασίας – Ειρηνικού (Asia-Pacific Regional Committee - APRC)

Αυτή η Επιτροπή καλύπτει την πιο ετερογενή περιοχή της IBRO, τόσο γεωγραφικά όσο και πολιτισμικά. Τα μέλη της ανήκουν σε μια τεράστια γεωγραφική περιοχή, που εκτείνεται από την Ιαπωνία μέχρι την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία και από την Ιορδανία έως τις Φιλιππίνες. Περιλαμβάνει μέλη από εύπορες περιοχές με σημαντική ερευνητική δραστηριότητα στο πεδίο των νευροεπιστημών όπως η Ιαπωνία και η Αυστραλία, περιοχές με αναπτυσσόμενη οικονομία όπως η Κίνα και η Ινδία, πολύ μικρότερες χώρες όπως το Ιράν, η Μαλαισία, η Σιγκαπούρη, η Ταϊλάνδη και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς και φτωχότερες χώρες στις οποίες η μοναδική ευκαιρία για να σπουδάσει κάποιος νευροεπιστήμες είναι η μετάβασή του σε κάποιο άλλο, πλουσιότερο κράτος. Οι γλώσσες στις οποίες γίνεται η διδασκαλία στην περιοχή αυτή είναι πολλές. Αυτό το CDROM περιέχει μεταφράσεις του βιβλίου στα Αραβικά, Μπενγκάλι, Φαρσί, Ινδικά, Ιαπωνικά, Μανδαρίνικα, Μαράθι, Πουντζάμπι και Ταμίλ.

Η IBRO εκπαιδεύει μαθητές από αυτήν την γεωγραφική περιοχή στις πιο σύγχρονες γνώσεις και τεχνικές στο πεδίο των νευροεπιστημών στα σχολεία της στο Χόνγκ Κονγκ, στην Ινδία και στην Ταϊλάνδη και σε άλλα συνεργαζόμενα σχολεία στην Κίνα, στην Ινδία, στην Ταϊλάνδη, στο Ιράν και στη Σιγκαπούρη. Δύο ακόμη σχολεία πραγματοποιήθηκαν στο Kαράτσι (μέσα Νοεμβρίου 2006) και στο Ντουμπάι (μέσα Δεκεμβρίου 2006). Τα διάφορα κράτη επιχορηγούν συμπληρωματικά για την πραγματοποίηση αυτών των σχολείων, π.χ. Το κράτος της Σιγκαπούρης και η Διεθνής Εταιρία Νευροχημείας συγχρηματοδότησαν ένα τέτοιο σχολείο στη Σιγκαπούρη. Απαριθμούνται πάνω από 400 απόφοιτοι από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που έχει οργανώσει η APRC.

Η IBRO χορηγεί εξαμηνιαίες Υποτροφίες Ανταλλαγής Φοιτητών σε νέους νευροεπιστήμονες για να κάνουν έρευνα σε κάποιο εργαστήριο στην περιοχή της APRC. Οι χορηγίες προσφέρονται μόνο σε αιτούντες που μπορούν να αποδείξουν ότι θα επιστρέψουν στην πατρίδα τους μετά την ανταλλαγή. Η IBRO δίνει βραβεία σε νέους ανθρώπους για να ταξιδέψουν και να παρακολουθήσουν μαθήματα σε άλλες χώρες, να παρουσιάσουν τις εργασίες τους σε συνέδρια, καθώς και για να συμμετάσχουν σε συνέδρια που διοργανώνει η Ομοσπονδία Εταιριών για τις Νευροεπιστήμες της Ασίας και της Ωκεανίας (Federation of Asian and Oceanian Neuroscience Societies - FAONS) κάθε τέσσερα χρόνια. Το 4ο Συνέδριο της FAONS πραγματοποιήθηκε στο Χονγκ Κονγκ στην Κίνα, από τις 30 Νοεμβρίου – 2 Δεκεμβρίου, 2006 και περιελάμβανε ένα μικρό συμπόσιο για τους αποφοίτους της IBRO.

Νέες ανακαλύψεις σχετικά με τον εγκέφαλο από εργαστήρια της περιοχής της Ασίας και του Ειρηνικού καθώς και από τον υπόλοιπο κόσμο θα κατέχουν σημαντική θέση στο 7ο Παγκόσμιο Συνέδριο Νευροεπιστημών της IBRO στη Μελβούρνη της Αυστραλίας τον Ιούλιο του 2007. Παγκόσμιας σημασίας έρευνα για τον εγκέφαλο διεξάγεται στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της περιοχής Ασίας – Ειρηνικού (π.χ. Τόκυο, Οσάκα, Φουκουόκα, Πεκίνο, Σαγκάη, Χονγκ Κονγκ, Σεούλ, Μελβούρνη, Καμπέρα και Σίδνεϋ), καθώς και σε Ερευνητικά Κέντρα αφιερωμένα στις Νευροεπιστήμες όπως το RIKEN Brain Research Institute στο Wako της Ιαπωνίας, το Institute of Neuroscience στη Σαγκάη, το Institute of Biophysics στο Πεκίνο, το National Brain Research Centre κοντά στο Δελχί, το National Institute of Mental Health and Neurological Sciences στη Μπανγκαλόρ, το Prince of Wales Medical Research Institute στο Σίδνεϋ, το Howard Florey Institute στη Μελβούρνη, και το νέο National Neuroscience Institute στη Σιγκαπούρη.

Ο Ying Shing Chan από το Χονγκ Κονγκ είναι ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ασίας – Ειρηνικού από το 2002. Η Elspeth McLachlan (Σίδνεϋ) ήταν η ιδρυτής Πρόεδρος σύστασης της Επιτροπή το 1999.

Επιτροπή Περιφέρειας Κεντρικής & Ανατολικής Ευρώπης (Central and Eastern Europe Regional Committee - CEERC)

Ιστορικά, η CEERC υποστηρίζει ερευνητές του εγκεφάλου από όλες τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, σήμερα ανεξάρτητες, που αποτελούσαν τμήμα της ΕΣΣΔ. Έτσι, εκτός από χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και της Ρωσίας, που εκτείνονται μέχρι τον Ειρηνικό .κεανό, η CEERC υποστηρίζει την Αρμενία, τη Γεωργία, το Αζερμπαϊτζάν και χώρες της Βόρειας Ασίας (Καζακστάν, Ουζμπεκιστάν, Τουρκμενία, Τατζικιστάν και Κιργιζία).

Στο τέλος του εικοστού αιώνα συνέβησαν σημαντικές πολιτικές αλλαγές στην περιοχή αυτή. Πολλές από αυτές τις χώρες που γεωγραφικά βρίσκονται στην Κεντρική Ευρώπη ανήκουν πλέον στην Ευρωπαϊκή Ένωση και έχει σημειωθεί επανάσταση στον τομέα της πολιτικής της εκπαίδευσης, στην κινητικότητα των σπουδαστών και στην επιστημονική έρευνα. Έτσι σήμερα, δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις Δυτικές και στις Ανατολικές Ευρωπαϊκές χώρες όσον αφορά στην ανάπτυξη και στα επιτεύγματα της έρευνας του εγκεφάλου. Αναγνωρίζοντας αυτή την εξέλιξη, η IBRO πρόσφατα συνένωσε τα εκπαιδευτικά προγράμματα για τις νευροεπιστήμες της Δυτικής και της Ανατολικής Ευρώπης και δημιούργησε το PENS (Programme of European Neuroscience Schools).

Τα μέλη της CEERC συναντιούνται ετησίως για να συζητήσουν ζητήματα στρατηγικής και τον τρόπο εφαρμογής τους. Το 2006 απονείμαμε 19 οικονομικά βοηθήματα σε εκπροσώπους 12 χωρών της γεωγραφικής περιοχής της CEERC για να παρακολουθήσουν το συνέδριο της FENS. Βραβεία για την έρευνά τους εντός της περιοχής απονεμήθηκαν στους R. Averkin (Ουκρανία) για την εργασία του που πραγματοποιήθηκε στη Ρωσία (Μόσχα) το 2006, και M. Balcerzyk (Πολωνία), για μία σύντομη επίσκεψη στην Ουκρανία (Κίεβο). Μία νέα πρωτοβουλία της CEERC, με την ονομασία «Επισκέψεις Διδασκόντων της IBRO στην περιοχή της CEERC» οδήγησε στην απονομή βραβείου (μέχρι 1,500 ευρώ) για την επίσκεψη του Καθηγητού H. Atwood (Καναδάς) στο Καζάν (Ρωσία). Το 2006 ενισχύθηκαν οικονομικά έξι συνέδρια.

Με όλους αυτούς τους τρόπους η IBRO βοηθά να εκπαιδευτούν νέοι από την Ανατολική Ευρώπη για να πρωτοστατήσουν στην έρευνα του εγκεφάλου στην πατρίδα τους. Ανάμεσα στους ακαδημαϊκούς που εκπαιδεύτηκαν και υποστηρίχθηκαν από την IBRO ανήκει και η Natalia Lozovava (Ουκρανία), η οποία σήμερα μελετάει τη δράση χημικών ουσιών του τύπου της κάνναβης στον εγκέφαλο, στο Center for Neurogenomics and Cognitive Research, στο Πανεπιστήμιο Vrije στο Άμστερνταμ, Ολλανδία.
Ο Pavel Balaban είναι ο Πρόεδρος της Επιτροπής Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Το ενδιαφέρον της Ανατολικής Ευρώπης για τη μετάφραση του βιβλίου υπήρξε έντονο και καταφέραμε να προβούμε στις ακόλουθες μεταφράσεις: Αρμένικα, Κροατικά, Τσέχικα, Γεωργιανά, Ελληνικά, Ουγγρικά, Πολωνικά, Ρουμάνικα, Ρωσικά, Ουκρανικά. Οι μεταφράσεις στα Φαρσί και στα Αραβικά μπορεί, επίσης, να αποδειχτούν χρήσιμες.

Επιτροπή Περιφέρειας Λατινικής Αμερικής (Latin American Regional Committee -  LARC)

Η LARC ασκεί τη δράση της σε όλη την Κεντρική Αμερική, την Καραϊβική και τη Νότιο Αμερική. Αποτελείται από 14 εταιρίες νευροεπιστημών της ευρύτερης περιοχής. Η βορειότερη χώρα-μέλος είναι το Μεξικό και η νοτιότερη η Χιλή. Πολλοί άνθρωποι στην περιοχή αυτή μιλούν είτε Πορτογαλικά είτε Ισπανικά και αυτό το βιβλίο είναι διαθέσιμο και στις δύο γλώσσες. Η Γαλλική έκδοση μπορεί να είναι χρήσιμη σε κάποιες χώρες της Καραϊβικής.

Τα σχολεία της IBRO βοήθησαν στην εκπαίδευση πολλών από τους πιο λαμπρούς νέους επιστήμονες της περιοχής. Μόνο κατά το 2006 πραγματοποιήθηκαν πέντε σχολεία στην Αργεντινή, τη Βραζιλία, τη Χιλή και τη Βενεζουέλα. Μία ισχυρή συνεργασία ανάμεσα στη LARC και στην Ισπανική Εταιρία Νευροεπιστημών είχε ως αποτέλεσμα την τακτική διοργάνωση ενός Ευρωπαϊκού Σχολείου για Λατινοαμερικάνους μαθητές στη Σεβίλλη της Ισπανίας.

Υποστηρίζουμε τη συνεχή εκπαίδευση και τη σταδιοδρομία των αποφοίτων των σχολείων της IBRO με πολλές υποτροφίες για ταξίδια και έρευνα. Για παράδειγμα, η Lucia Francini, από το Institute for Genetic Engineering and Molecular Biology (INGEBI), στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής, εργάζεται για ένα χρόνο στο εργαστήριο του Dr Bruce Lahn, στο Department of Human Genetics του Πανεπιστημίου του Σικάγο στις ΗΠΑ. Στην έρευνά της ασχολείται με τον προσδιορισμό των γονιδίων που σχετίζονται με γνωστικές δεξιότητες όπως η γλώσσα και η μάθηση και τις γενετικές διαταραχές που μπορούν να οδηγήσουν σε προβλήματα όπως η σχιζοφρένεια, η δυσλεξία, ο αυτισμός και η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας. Ελπίζουμε ότι μετά από αυτήν την περίοδο της εκπαίδευσής της η Lucia όπως και άλλοι νέοι επιστήμονες θα επιστρέψουν για να εργαστούν στην πατρίδα τους.

Η βοήθεια για επιστροφή στην χώρα τους μετά από μετεκπαίδευση πραγματοποιείται με το Πρόγραμμα Επαναπατρισμού, το οποίο προσφάτως ανακοίνωσε την απονομή υποτροφιών σε δύο νέους νευροεπιστήμονες της περιοχής. Έτσι, μετά από μετεκπαίδευση στην Ιταλία και στον Καναδά, αντίστοιχα, η Elaine Gavioli, από το Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciuma της Βραζιλίας και η Valeria Della-Maggiore, Dept. of Physiology of the School of Medicine του Πανεπιστημίου του Μπουένος Άιρες της Αργεντινής, θα επιστρέψουν για να εργαστούν στις χώρες τους.

Η Marta Hallak είναι Πρόεδρος της Επιτροπής Λατινικής Αμερικής.

Επιτροπή Περιφέρειας ΗΠΑ/Καναδά και Επιτροπή Δυτικής Ευρώπης (US/Canada Regional Committee  -IAC-USNC/IBRO), & Western European Regional Committee (WERC)

Οι πιο πολυπληθείς και δραστήριες κοινότητες έρευνας του εγκεφάλου βρίσκονται είτε στη Βόρειο Αμερική είτε στη Δυτική Ευρώπη, όπου υποστηρίζονται οικονομικά από την Αμερικανική Εταιρία Νευροεπιστημών (American Society for Neuroscience - SfN) και από την Ομοσπονδία Ευρωπαϊκών Εταιριών για τις Νευροεπιστήμες (Federation of European Neuroscience Societies - FENS). Η IBRO έχει στενή συνεργασία με αυτές τις οργανώσεις αλλά διαθέτει το μεγαλύτερο μέρος του δυναμικού της για τις τέσσερις περιοχές, όπου οι νευροεπιστήμες βρίσκονται υπό ανάπτυξη. Η Επιτροπή ΗΠΑ/Καναδά και η WERC διοργανώνουν σχολεία στα καλύτερα ερευνητικά κέντρα τα οποία δέχονται φοιτητές από όλα τα μέρη του κόσμου, γεγονός που επιτρέπει στους νέους επιστήμονες να έρθουν σε επαφή με υψηλής ποιότητας έρευνα που διενεργείται από παγκοσμίως καταξιωμένους ερευνητές.

Προσφέρουμε επιχορηγήσεις και υποτροφίες για αλλοδαπούς φοιτητές σε εργαστήρια της Βορείου Αμερικής και της Δυτικής Ευρώπης καθώς και επιχορηγήσεις για ταξίδια, ώστε οι φοιτητές να μπορούν να παρακολουθήσουν τα πιο διάσημα συνέδρια για τις Επιστήμες του Εγκεφάλου.

Η βιολογία διδάσκεται ευρέως στα σχολεία αυτών των περιοχών και πολλά πανεπιστήμια απονέμουν πτυχία στις νευροεπιστήμες. Το μικρό βιβλίο σε αυτό το CDROM είναι χρήσιμο για την επιμόρφωση του κοινού και για μαθητές λυκείου (ηλικίας 14-18 ετών) και είναι διαθέσιμο στα Αγγλικά και διάφορες άλλες Ευρωπαϊκές γλώσσες (Πορτογαλικά, Ισπανικά, Γαλλικά και Ελληνικά). Τόσο η Βόρειος Αμερική όσο και η Δυτική Ευρώπη έχουν ποικίλους πολύ-πολιτισμικούς πληθυσμούς, στους οποίους κάποιοι χρησιμοποιούν τη γλώσσα της χώρας καταγωγής τους και όχι την επίσημη γλώσσα της χώρας που κατοικούν. Αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να βρίσκονται σε μειονεκτική θέση όσον αφορά την εκπαίδευση σε σχολεία και κοινότητες, όπου οι επιστήμες δε διδάσκονται στη μητρική τους γλώσσα. Οι μεταφράσεις αυτού του βιβλίου σε μη Ευρωπαϊκές γλώσσες μπορεί να βοηθήσουν σημαντικά αυτούς τους ανθρώπους. Ο πλήρης κατάλογος των γλωσσών, στις οποίες έχει γίνει η μετάφραση, υπάρχει στο τέλος αυτού του κειμένου.

ΗΙBRO έχει στόχο της την εκπαίδευση και την επιμόρφωση

Εργαστήρια και Σχολεία

Κάθε μία από τις επιτροπές της IBRO διοργανώνει σχολεία και εργαστήρια, ώστε οι καλύτεροι φοιτητές να έχουν τη δυνατότητα εκπαίδευσης σε συγκεκριμένες τεχνικές και πεδία έρευνας του εγκεφάλου. Όλες μαζί οι επιτροπές διοργανώνουν περίπου 20 σχολεία κάθε χρόνο. Η υπεύθυνη επιτροπή της IBRO, τα υποστηρίζει, δημιουργεί διασυνδέσεις και προσφέρει συμβουλές για την οργάνωση των επιμέρους σχολείων και για το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα. Φροντίζει να μοιράζεται και να διαδίδεται το διδακτικό υλικό από σχολείο σε σχολείο και συνεργάζεται με άλλες εθνικές και διεθνείς οργανώσεις, οι οποίες παρέχουν ανάλογες ευκαιρίες διδασκαλίας και μάθησης. Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε και να διευρύνουμε το Πρόγραμμα, προσελκύοντας χορηγούς και νέους εταίρους, ώστε να το γνωστοποιήσουμε και να το παρουσιάσουμε στα μέλη μας και στο ευρύ κοινό. Όλοι όσοι παρακολουθούν τα σχολεία της IBRO μπορούν να γίνουν Απόφοιτοι Σχολείων της IBRO και έτσι να ωφεληθούν από την αμοιβαία υποστήριξη άλλων μαθητών και διδασκόντων στη μελλοντική σταδιοδρομία τους στην έρευνα του εγκεφάλου.

Η IBRO έχει ως στόχο την προαγωγή της βέλτιστης ερευνητικής πρακτικής σε όλα τα πεδία σχετικά με τον εγκέφαλο και για το λόγο αυτό, εκτός από τα προαναφερθέντα σχολεία διοργανώνουμε εργαστήρια με στόχο την εκπαίδευση για την ορθή χρήση των πειραματοζώων και για τον σημαντικό ρόλο τους στην έρευνα.

Η Ομάδα Επισκεπτών Διδασκόντων

Η IBRO εργάζεται για να προσφέρει την καλύτερη ακαδημαϊκή διδασκαλία στις νευροεπιστήμες σε μαθητές σε όλο τον κόσμο. Η Ομάδα Επισκεπτών Διδασκόντων, που έχουμε, αποτελείται από πέντε διεθνώς καταξιωμένους ερευνητές που μπορούν να φέρουν σε πέρας ένα οργανωμένο πρόγραμμα μαθημάτων στις βασικές νευροεπιστήμες σε ιδρύματα αναπτυσσόμενων χωρών. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνήθως αφορά στη διδασκαλία των μηχανισμών μεταγωγής σήματος, στη συναπτική διαβίβαση, στη δομή, λειτουργία και φαρμακολογία των μεμβρανικών υποδοχέων και των διαύλων τους, στην επεξεργασία των πληροφοριών από τα αισθητήρια συστήματα, στη ρύθμιση της συμπεριφοράς και στη νευροανάπτυξη. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει 35 διαλέξεις που διενεργούνται σε εννέα ημέρες. Από το 1994, η Ομάδα Επισκεπτών Διδασκόντων, πραγματοποίησε 31 εκπαιδευτικά προγράμματα σε 20 χώρες. Πρόκειται για εκπληκτικές ευκαιρίες, καθώς οι μαθητές από αναπτυσσόμενες χώρες σπάνια έχουν τη δυνατότητα να διδαχθούν από κορυφαίους επιστήμονες του χώρου.

Υποτροφίες

Οι μαθητές που παρακολουθούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα από τις ομάδας επισκεπτών διδασκόντων της IBRO μπορεί να αποφασίσουν να ξεκινήσουν σταδιοδρομία στην έρευνα του εγκεφάλου. Η IBRO επιθυμεί να ενθαρρύνει τη σταδιοδρομία των πιο λαμπρών νέων νευροεπιστημόνων από διαφορετικές γεωγραφικές και επιστημονικές περιοχές. Εστιάζουμε την υποστήριξή μας σε λιγότερο αναπτυγμένες χώρες, όπου η χρηματοδότηση της έρευνας είναι πολύ περιορισμένη. Χορηγούνται υποτροφίες έτσι ώστε οι νέοι επιστήμονες να έχουν τη δυνατότητα να διευρύνουν το πεδίο της εκπαίδευσής τους στις νευροεπιστήμες, εργαζόμενοι σε καλά εργαστήρια του εξωτερικού, ή συμμετέχοντας σε διεθνή συνέδρια νευροεπιστημών.

Πρόγραμμα Επαναπατρισμού

Φοιτητές που επωφελήθηκαν από τις καλύτερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες των Σχολείων από Επισκέπτες Διδάσκοντες και τις Υποτροφίες της IBRO έχουν τη δυνατότητα να γίνουν άριστοι νευροεπιστήμονες. Δεν προκαλεί έκπληξη, επομένως, το γεγονός ότι είναι περιζήτητοι από ακαδημαϊκά ιδρύματα και βιομηχανίες σε όλο τον κόσμο και συχνά δελεάζονται να αφήσουν την πατρίδα τους και να εργασθούν στη Δυτική Ευρώπη και στην Αμερική. Η IBRO πιστεύει ότι αυτή η πρακτική αποδυναμώνει την ακαδημαϊκή κοινότητα των αναπτυσσόμενων χωρών και γιαυτό προσπαθούμε να ενθαρρύνουμε τους μαθητές μας να συνεχίσουν τη σταδιοδρομία τους στη χώρα καταγωγής τους. Το πρόγραμμα επαναπατρισμού προσφέρει επιχορηγήσεις, υποτροφίες και οικονομική βοήθεια για ταξίδια, ώστε να στηρίξει τη σταδιοδρομία φοιτητών, οι οποίοι επιθυμούν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.

Ιστορίες Επιτυχημένων Αποφοίτων

Ο Oliver Mazodze απόφοιτος των Αφρικανικών σχολείων της IBRO στην Κένυα και στη Νότιο Αφρική επισκέφτηκε τη Μεγάλη Βρετανία και πέρασε 6 εβδομάδες ως επισκέπτης επιστήμονας στο εργαστήριο φυσιολογίας του ερευνητικού κέντρου Glaxo Smith Kline"s Harlow.

Ο Oliver είναι μόνιμο μέλος του Τμήματος Βιολογικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Θετικών Επιστημών Bindura της Ζιμπάμπουε. Όσο βρισκόταν στη ΜΒ εκπαιδεύτηκε σε in vitro ηλεκτροφυσιολογικές τεχνικές για τη μελέτη της νευρωνικής δραστηριότητας. Σκοπεύει να χρησιμοποιήσει αυτές τις τεχνικές για να ξεκινήσει να ερευνά τις πιθανές νευροφυσιολογικές επιδράσεις εκχυλισμάτων από ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο ιαματικό φυτό της Αφρικής. Η εκπαίδευσή του στο GSK έγινε υπό την επίβλεψη του Dr Jon Spencer και του Καθηγητού Andy Randall, δύο επιστημόνων που συνάντησε για πρώτη φορά όταν δίδαξαν στο Αφρικανικό Σχολείο της IBRO, που έγινε το Νοέμβριο του 2004 στο Ναϊρόμπι.

Ο Wael Mohamed Yousef παρακολούθησε σχολεία της IBRO στο Μάλι και στην Κένυα και σήμερα εργάζεται ως αναπληρωτής λέκτορας νευροφαρμακολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Menoufiya στην Αίγυπτο.

Η Αιγυπτιακή Κυβέρνηση απένειμε στον Weal υποτροφία για να κάνει διδακτορικές σπουδές στη νευροφαρμακολογία με τον Καθηγητή Byron C. Jones, στο τμήμα Βιοσυμπεριφορικής Υγείας και Φαρμακολογίας, του Penn State Πανεπιστημίου των ΗΠΑ. Κατά τη διάρκεια της πενταετούς παραμονής το στις ΗΠΑ, ο Weal θα εκπαιδευτεί στις σύγχρονες τεχνικές των νευροεπιστημών και θα εργαστεί στον τομέα της ανάπτυξης νέων φαρμάκων για διάφορες νευρολογικές διαταραχές. Στη συνέχεια ελπίζει να επιστρέψει και να εργαστεί στην Αίγυπτο.

Η Bin Liu, η οποία κατάγεται από ένα μικρό νησί της Επαρχίας Shandong της Κίνας, είναι η μία από τους τρεις μοναδικούς επιστήμονες της περιοχής, που απέκτησαν διδακτορικό δίπλωμα. Απέκτησε το PhD της στη Φυσιολογία από το Πανεπιστήμιο Qingdao στην Κίνα το 2004 και από τότε εργάζεται ως Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Κέντρο Ανάπτυξης Νέων Φαρμάκων της Φαρμακευτικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Shandong.

Το 2005 της απονεμήθηκε Ερευνητική Υποτροφία της IBRO, για να εργαστεί στο Τμήμα Ανατομίας στο Northeastern Ohio University College of Medicine. Οι σπουδές της στις ΗΠΑ εστιάστηκαν στην μελέτη της προστατευτικής δράσης των στεροειδών ορμονών των γονάδων έναντι των νευροτοξινών που επηρεάζουν το μελαινοραδβωτό ντοπαμινεργικό σύστημα των τρωκτικών.

Αυτή η υποτροφία σημαίνει ότι η Bin εκπαιδεύτηκε σε ένα άριστο εργαστήριο και σήμερα είναι ικανή να συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του τομέα της έρευνας των νευροεπιστημών στην Κίνα.

Ο Dimiter Prodanov από τη Βουλγαρία παρακολούθησε ένα πρόγραμμα επισκεπτών διδασκόντων της IBRO το 1998 στη Σόφια της Βουλγαρίας. Το 2006 του απονεμήθηκε η Υποτροφία John G. Nicholls για να εκπαιδευτεί για ένα χρόνο υπό την καθοδήγηση του Dr Jean Delbeke στο Εργαστήριο Μηχανικής Νευρωνικής Αποκατάστασης του Τμήματος Φυσιολογίας & Φαρμακολογίας, του Καθολικού Πανεπιστημίου της Louvain, στις Βρυξέλες, Βέλγιο.

Η Υποτροφία John G. Nicholls της IBRO θεσμοθετήθηκε προς τιμήν του John G. Nicholls, ο οποίος ηγήθηκε του Προγράμματος Επισκεπτών Διδασκόντων (ΠΕΔ) της IBRO από το 1994 μέχρι το 2002. Σκοπός της Υποτροφίας είναι να βοηθήσει ετησίως ένα ικανό νέο ερευνητή, ο οποίος επιθυμεί να συνεχίσει την εκπαίδευσή του/της στις νευροεπιστήμες σε ένα διακεκριμένο εργαστήριο του εξωτερικού για ένα χρόνο. Ο/Η υποψήφιος/α που λαμβάνει την υποτροφία αναμένεται να επιστρέψει στην πατρίδα του/της μετά την εκπαίδευση, μεταφέροντας νέα τεχνογνωσία στο χώρο των νευροεπιστημών.

Η ΙBRO & η Επιμόρφωση του Κοινού για τον Εγκέφαλο

Δεδομένου του αντίκτυπου που έχουν οι εγκεφαλικές διαταραχές στα άτομα, στην οικογένεια και στην κοινωνία καθώς και τα υψηλά ποσοστά αυτών των ασθενειών παγκοσμίως, πιστεύουμε ότι κάθε άνθρωπος χρειάζεται κάποιες γνώσεις σχετικά με τον εγκέφαλο και τον τρόπο με τον οποίο αυτό το κομμάτι του σώματός μας μπορεί να διατηρηθεί υγιές. Έτσι, εργαζόμαστε μαζί με τις άλλες διεθνείς οργανώσεις που στηρίζουν την έρευνα του εγκεφάλου για να διευκολύνουμε το ευρύ κοινό να κατανοήσει τη σημασία του κεντρικού νευρικού συστήματος.

Η Εκστρατεία για τον Εγκέφαλο αποτελεί πρωτοβουλία πολλών ανάλογων οργανώσεων, οι οποίες προσπαθούν να ενθαρρύνουν όσους εμπλέκονται στην έρευνα να εμπλακούν με το κοινό και να μοιραστούν τις γνώσεις και τα ευρήματά τους παγκοσμίως. Ενώ πολλές από τις οργανώσεις που εμπλέκονται, έχουν εστιάσει την προσπάθειά τους στη δική τους γεωγραφική περιοχή, η IBRO έχει αφοσιωθεί στην επιμόρφωση του κοινού στις νευροεπιστήμες, κυρίως στις αναπτυσσόμενες χώρες. Υποστηρίζουμε ενεργά και οικονομικά δραστηριότητες και εκδηλώσεις που διοργανώνονται από ακαδημαϊκούς σε αναπτυσσόμενες χώρες και λαμβάνουν χώρα στις πιο απόμακρες περιοχές. Επιθυμία μας είναι όλοι οι άνθρωποι σε κάθε γωνιά της γης να έχουν τη δυνατότητα επιμόρφωσης σχετικά με τον εγκέφαλο. Θέλουμε όλες οι κυβερνήσεις και τα προγράμματα υγείας να λάβουν σοβαρά υπόψη τους όλες τις εγκεφαλικές και τις ψυχιατρικές διαταραχές.

Από το 2003 η IBRO στήριξε αυτό το φιλόδοξο σχέδιο ενισχύοντας οικονομικά περίπου 25 εκπαιδευτικές δραστηριότητες για το ευρύ κοινό σε περίπου 15 χώρες. Υποστηρίχθηκε μία μεγάλη ποικιλία εκδηλώσεων. Κάποιες από αυτές πραγματοποιήθηκαν σε σχολεία απομακρυσμένων περιοχών, ενώ άλλες προσέλκυσαν μεγάλο κοινό γιατί έγιναν σε εκθεσιακούς χώρους ή σε σιδηροδρομικούς σταθμούς. Κάποιες από αυτές κάλυψαν γενικά θέματα που αφορούσαν στην λειτουργία του εγκεφάλου και των εγκεφαλικών διαταραχών, άλλες επικεντρώθηκαν σε μία μόνο διαταραχή ή πρόβλημα (π.χ. ναρκωτικά, εγκεφαλικά τραύματα και επιπτώσεις ή νοσήματα όπως η επιληψία), που ήταν σχετικά με την τοπική κοινωνία.

Πολλές από τις εκδηλώσεις που υποστηρίξαμε στο παρελθόν, πραγματοποιήθηκαν σε μία εβδομάδα του Μαρτίου. Αυτή η εβδομάδα ονομάστηκε Εβδομάδα Γνώσης του Εγκεφάλου. Οι οργανώσεις που υποστηρίζουν την Εβδομάδα Γνώσης του Εγκεφάλου, συμπεριλαμβανομένης της IBRO, επιθυμούν η εβδομάδα αυτή να καθιερωθεί ως παγκόσμιος εορτασμός του εγκεφάλου, όπου οι εμπλεκόμενοι να εξηγούν στο κοινό τις σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα της έρευνας για την κατανόηση της εγκεφαλικής λειτουργίας και στον τομέα της θεραπείας των εγκεφαλικών διαταραχών. Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Γνώσης του Εγκεφάλου το 2006, πραγματοποιήθηκαν πολλές εκατοντάδες εκδηλώσεις σε περισσότερες από 62 χώρες.

Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες σχετικά με τον εγκέφαλο, συμπεριλαμβανομένων και των εκδηλώσεων της Εβδομάδας Γνώσης του Εγκεφάλου έχουν στόχο τη μετάδοση των γνώσεων για τον εγκέφαλο σε ένα ευρύ κοινό, που μιλάει πολλές και διαφορετικές γλώσσες. Ιδιαίτερα βοηθητική είναι η συμπλήρωση της κάθε εκδήλωσης ή δραστηριότητας με κάποια βιβλιογραφία, ή κάποιες σημειώσεις. Δυστυχώς, δεν υπάρχει πάντα κατάλληλο γραπτό υλικό στις τοπικές γλώσσες. Η IBRO αναγνώρισε αυτό το πρόβλημα και προσπαθεί να το αντιμετωπίσει παρέχοντας εκπαιδευτικό υλικό σε πολλές γλώσσες. Το μικρό βιβλίο σε αυτό το CDROM διατίθεται στις ακόλουθες γλώσσες: Αραβικά, Αρμενικά, Μπενγκάλι, Κροατικά, Αγγλικά, Φαρσί (περσικά), Γαλλικά, Ελληνικά, Χίντι, Ιαπωνικά, Μανδαρίνικα, Πολωνικά, Πορτογαλικά, Πουντζάμπι, Ρουμανικά, Ρωσικά, Σέρβικα, Ισπανικά, Σουαχίλι και Ουκρανικά.

Ελπίζουμε ότι κάποιες από αυτές τις μεταφράσεις θα χρησιμεύσουν στο έργο σας για να βελτιωθούν οι γνώσεις του κοινού σχετικά με τον εγκέφαλο. Αν θέλετε να σας δοθεί πρόσβαση σε αυτό το υλικό σε άλλες γλώσσες ή επιθυμείτε να το μεταφράσετε για μας σε μία άλλη γλώσσα, θα χαρούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας.

Νευροεπιστήμες: Οι Επιστήμες του Εγκεφάλου

Η αρχική έκδοση αυτού του βιβλίου στην Αγγλική γλώσσα προετοιμάστηκε και επιμελήθηκε για τη Βρετανική Εταιρία Νευροεπιστημών και τη European Dana Alliance for the Brain από τους Richard Morris (University of Edinburgh) και Marianne Fillenz (University of Oxford). Διαβάζετε μία από τις 26 μεταφράσεις του βιβλίου, που επέβλεψε η επιτροπή επιμόρφωσης του κοινού της Διεθνούς Οργάνωσης για την Έρευνα στον Εγκέφαλο. Οι μεταφράσεις αυτές έγιναν από μέλη της IBRO και αποτελεί τμήμα των προσπαθειών που γίνονται για να βελτιώσουν την κατανόηση του απλού πολίτη ως προς τον Εγκέφαλο. Η IBRO ευχαριστεί όλους τους εθελοντές, που πραγματοποίησαν αυτές τις μεταφράσεις. Αυτή η μετάφραση και η επιμέλεια της έκδοσης στα Ελληνικά έγινε από την Ζέτα Παπαδοπούλου-Νταϊφώτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Φαρμακολογίας και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Φαρμακολογίας, της Ιατρικής Σχολής, του Παν/μιου Αθηνών και την Δρ Στέλλα Γ. Γιακουμάκη, Ψυχολόγο, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια του Τμήματος Ιατρικής,του Παν/μίου Κρήτης.

Την εικονογράφηση του πρωτότυπου βιβλίου έκανε η Jane Grainger (Grainger Dunsmore Design Studio, Edinburgh). Ευχαριστούμε τους συναδέλφους μας από τον Τομέα Νευροεπιστημών για την ουσιαστική συμβολή τους, κυρίως την Victoria Gill και άλλους νευροεπιστήμονες από το Εδιμβούργο. Ευχαριστούμε, επίσης, μέλη του Τομέα Φυσιολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, κυρίως τον Colin Blakemore και συναδέλφους από άλλα ινστιτούτα, για τη βοήθεια που μας προσέφεραν. Τα ονόματά τους αναφέρονται παρακάτω.

Η Βρετανική Εταιρία Νευροεπιστημών (British Neuroscience Association - BNA) που είναι ο επίσημος φορέας εκπροσώπησης των νευροεπιστημόνων του Ηνωμένου Βασιλείου έχει ως βασικό στόχο την εις βάθος μελέτη για την κατανόηση τόσο του υγιούς όσο και του διαταραγμένου νευρικού συστήματος. Τα μέλη της ποικίλουν και αποτελούνται από καταξιωμένους επιστήμονες, που κατέχουν θέσεις σε Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Ινστιτούτα, μέχρι μεταπτυχιακούς φοιτητές. Τα ετήσια συνέδρια της BNA, τα οποία συνήθως πραγματοποιούνται την άνοιξη, αποτελούν ευκαιρία για την παρουσίαση της πιο σύγχρονης έρευνας. Πολυάριθμες τοπικές ομάδες σε όλα τα μέρη της χώρας διοργανώνουν τακτικά σεμινάρια αλλά και διάφορες εκδηλώσεις για το ευρύ κοινό, όπως επισκέψεις σε σχολεία, σε εκθέσεις και σε μουσεία. Για περισσότερες πληροφορίες βλ. http://www.bna.org.uk/.

Στόχος της European Dana Alliance for the Brain (EDAB) είναι να πληροφορήσει το ευρύ κοινό και να ευαισθητοποιήσει τους κατέχοντες θέσεις λήψης αποφάσεων για τη σημασία της έρευνας του εγκεφάλου. Η EDAB προωθεί τη γνώση που προέρχεται από την πρόοδο των νευροεπιστημών και τα οφέλη σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο που προέρχονται από αυτήν. Επίσης προωθεί τη διάδοση πληροφοριών σχετικά με τον εγκέφαλο σε επίπεδο φυσιολογικό αλλά και σε επίπεδο ασθένειας, με εύκολο και κατανοητό τρόπο. Οι νευρολογικές και οι ψυχιατρικές διαταραχές προσβάλλουν εκατομμύρια ανθρώπων όλων των ηλικιών και επηρεάζουν σημαντικά την εθνική οικονομία. Για την επίλυση αυτών των προβλημάτων, το 1997, 70 κορυφαίοι Ευρωπαίοι νευροεπιστήμονες υπέγραψαν μία Διακήρυξη Επιτεύξιμων Ερευνητικών Στόχων και δεσμεύτηκαν να προσπαθήσουν να βοηθήσουν το κοινό να κατανοήσει καλύτερα τις διαταραχές του εγκεφάλου καθώς και τη σημασία της ανάπτυξης των νευροεπιστημών. Από τότε, έχουν εκλεγεί και πολλά άλλα μέλη, ενώ συνολικά εκπροσωπούνται στην EDAB 24 Ευρωπαϊκές χώρες. Η EDAB έχει πάνω από 125 μέλη σήμερα. Για περισσότερες πληροφορίες βλ. http://www.edab.net/.

Η Διεθνής Οργάνωση Έρευνας του εγκεφάλου (International Brain Research Organisation-IBRO) είναι μία ανεξάρτητη, διεθνής οργάνωση με βασικό σκοπό την προαγωγή των νευροεπιστημών και την επικοινωνία μεταξύ των ερευνητών του εγκεφάλου σε όλες τις χώρες του κόσμου. Μέχρι στιγμής εκπροσωπούμε τα ενδιαφέροντα περίπου 51,000 νευροεπιστημόνων σε 111 χώρες. Από τη σύστασή μας το 1960 δημιουργήσαμε έναν αριθμό δραστηριοτήτων για να βοηθήσουμε τις διεθνείς επαφές στο πεδίο της έρευνας του εγκεφάλου. Χρηματοδοτούμε Συμπόσια και Εργαστήρια καθώς και Σχολεία Νευροεπιστημών παγκοσμίως. Προσφέρουμε μεταδιδακτορικές υποτροφίες και επιχορηγήσεις για εκπαιδευτικά ταξίδια σε φοιτητές από λιγότερο αναπτυγμένες χώρες. Εκδίδουμε, επίσης, το περιοδικό “Neuroscience”. Για περισσότερες πληροφορίες βλ. http://www.ibro.info/.

Το εγχείρημα της μετάφρασης αυτού του μικρού βιβλίου ξεκίνησε το 2005 από εμένα ως πρόεδρο της Επιτροπής της IBRO για την Επιμόρφωση του Κοινού. Θερμές ευχαριστίες οφείλουμε στον Duncan Banks της Βρετανικής Εταιρίας Νευροεπιστημών και του Ανοιχτού Παν/μίου της Μ.Βρετανίας, Milton Keynes, ο οποίος βοήθησε σημαντικά σε τεχνικά ζητήματα που αφορούσαν τις μεταφράσεις και την παραγωγή του CDROM. 

Συγγραφείς πρωτότυπων κεφαλαίων

  1. Maria Bentivogelio, Nobel Forum
  2. Tobias Bohoffer, Peter Brophy, Eric Kandel, Nobel Forum 
  3. Marianne Fillenz 
  4. Leslie Iversen 
  5. Susan Fleetwood-Walker, Han Jiesheng, Donald Price 
  6. Andrew Parker 
  7. Beveley Clark, Tom Gillingwater, Michael Hausser, Chris Miall, Richard Ribchester, Wolfram Schultz, 
  8. Andrew Lumsden 
  9. John Stein 
  10. Graham Collingridge, Andre Doherty, Kathy Sykes 
  11. Ted Berger, Livia dev Hoz, Graham Hitch, Eleanor Maguire, Andrew Doherty, Leslie Underleider, Fareneh Vargha-Khadem 
  12. Jonathan Seckl 
  13. Nancy Rothwell 
  14. Anthony Harmar  
  15.  Mark Bastin, Richard Frackowiak, Nikos Logothetis, Elanor Maguire, Lindsay Murray, Elisabeth Rounis, Semir Zeki.  
  16. Rodney Douglas,  Gerry Eldelman, Jeff Krichmar, Kevan Martin 
  17. Malcolm Macleod, Eva Johnstone, Walter Muir, David Porteous, Ian Reid. 
  18. Colin Blakemore, Kenneth Boyd, Stephen Rose, William Saffire 
  19. Yvonne Allen (BNA), LARC, ARC, APRC, CEERC 

International Brain Research Organisation (IBRO)
British Neuroscience Association (BNA)
Ελληνική μετάφραση:
Ζέτα Παπαδοπούλου-Νταϊφώτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Φαρμακολογίας
και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Φαρμακολογίας της Ιατρικής Σχολής του Παν/μιου Αθηνών
Δρ Στέλλα Γ. Γιακουμάκη, Ψυχολόγος, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια του Τμήματος Ιατρικής του Παν/μίου Κρήτης
Γεώργιος Κωστόπουλος, Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Νευροεπιστημών
Τελευταία αναθεώρηση : 19/12/2007

Πνευματικά δικαιώματα © 2008 - Ασκληπιακό Πάρκο Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών - Πιλοτική εφαρμογή - Ανάληψη ευθυνών
Επιστροφή στην αρχική σελίδα  -  Επικοινωνία


Σας παρακαλούμε να απαντήσετε στο απλό ερώτημα "Θα συνιστούσατε στους φίλους σας και στους γνωστούς σας να επισκεφτούν την Πύλη και να διαβάσουν το συγκεκριμένο κείμενο;" Η απλή αυτή ερώτηση (Business Week, Lanuary 20, 2006 - quoting a Harvard Business Review article) μπορεί να καταδείξει την απήχηση της συγκεκριμένης ιστοσελίδας, σχετικά με το αν επιτελεί το έργο για το οποίο έχει σχεδιαστεί. Βαθμολογήστε στην κλίμακα από 0 εώς 10. Η βαθμολογία σας θα καταχωρηθεί αυτομάτως.